Category: Generelt

Dramadronning er et undervisnings spil rettet imod dansk undervisningen i folkeskolens 6-10 klasse, men det er først og fremmest et spil: Vi mener nemlig, at undervisningsspil skal være spil før de kan levere læring. Vi tror på at spil fungerer som undervisningsværktøj, men kun hvis man formår at koble spil og undervisning sammen på en sådan måde, at der ingen konflikt er imellem de to. Vi ser børn bruge mange, mange timer på dels at lege med spil som Minecraft, The Sims og Fortnite, dels se (og lave) videoer, læse (og skrive) tutorials og i det hele taget researche mekanikkerne bag disse spil.

Det er læring når det er finest: Eleven er nysgerrig og videbegærlig og motiveret for at forstå sammenhængene i spillene.

Vi ser også børn bruge timevis på at bygge ting i konstruktivt orienterede spil som de ovenstående. Igen Minecraft som det kæmpestore eksempel selvfølgelig, men også spil som The Sims, og Fortnite har væsentlige elementer af at bygge og udtrykke sig selv kreativt.

Det er kreativitet og fantasi der her kommer i spil. Igen, mener vi, væsentlige elementer i at få læring og spil til at lege godt sammen. Vi ser børnene dele deres kreationer på skuletube, på youtube og på sociale medier. Vi ser dem uploade film af deres Minecraft verden, dele historier om deres Sims karakterers “liv”, warstories fra deres bedste sejre, eller sjoveste nederlag i Fortnite.

Det er lysten til at fortælle historier der er relevante for børnene der driver værket her.

Vi mener at de samme mekanikker kan bringes i spil, men med spil der er designet til at vække nysgerrigheden, kreativiteten og videbegæret i børnene, efter emner der tilhører pensum.

Dramadronning er vores skud på Danskundervisningen i udskolingen: vi fokuserer på Teater som udtryksform, fordi teater med sine tusinde års historie er en så central kreativ udtryksform. Dramadronning lader børnene arbejde som manuskriptforfattere og instruktører i et computerspils teater. De styrer 3D-skuespillere igennem enten klassiske teater stykker, eller egne kreationer. De kan bygge deres egne historier, alene eller i grupper. De kan dele historier med hinanden, lære om dramaturgi, kanoniske teaterstykker og scenografi.

Vi gør en kæmpe indsats for at gøre spillet så sjovt og engagerende som muligt for børnene, set som spillere. Vi designer spillets mekanikker, således at man som spiller bliver bedre til spillet hvis man som elevbliver bedre til sit fag. Vi tror og håber på, at denne design tilgang gør at spillerens motivation og engagement i spillet følger elevens motivation og engagement i faget.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *